Home

    Jaarverslag 2017

    Commercie

    De afdeling Commerciële Zaken is volop in beweging. In 2017 is de afdeling gegroeid van anderhalf naar vier medewerkers. Deze groei was noodzakelijk om de bestaande partners beter te kunnen bedienen en nieuwe partners actiever te kunnen werven. Daarnaast is de afdeling Evenementen aan het team toegevoegd.

    De in 2016 opgestelde sponsorpropositie is verder aangescherpt. Hierbij zijn ook de contouren van de samenwerking met TeamNL van NOC*NSF, met partners als Rabobank, Nederlandse Loterij, Heineken en KPN steeds beter zichtbaar geworden. Bovendien werden ook twee mooie nieuwe partnerships gesloten met de Persgroep en KIA. Het sponsorbudget is daardoor verhoogd naar 1,6 miljoen euro. Hiermee leveren onze partners een mooie bijdrage aan de tennissport in Nederland.

    Partners

    De KNLTB startte in 2016 met een nieuwe benadering van de sponsoring. In samenspraak met marketingadviesbureau VODW werd het sponsorhuis van de KNLTB opgedeeld in drie domeinen:

    • Tennis als de familie- en lifetime sport
    • Krachtige verenigingen als tweede huis
    • ​Het beste uit jezelf halen

    Deze pijlers bepalen de koers van de komende jaren. Twee van de bovenstaande drie domeinen zijn ondergebracht in TeamNL. Dit is de gezamenlijke sponsorpropositie van de Nederlandse Sport, waar ook de KNLTB aan deelneemt. Samen met de bestaande partners zet de KNLTB verschillende campagnes op om toegevoegde waarde te creëren voor zowel verenigingen als leden.
    In 2017 kende de KNLTB de volgende partnerships:

    • TeamNL
    • Menzis (Jeugd partner)
    • Dunlop, Bilderberg, Tennis Direct (Official Suppliers)
    • Sky Radio en de Telegraaf Media Group (Media Partners)
    • Philips, United Soft Drinks

    Daarnaast werken we nog steeds samen met een twee maatschappelijke partijen:

    • Esther Vergeer Foundation
    • Fonds Gehandicaptensport

    In 2017 zijn de partnerships met Sjeng Sports, Bilderberg en Telegraaf Media Group geëindigd. In plaats daarvan verwelkomen we drie nieuwe partners: K-Swiss (ter vervanging van Sjeng Sports), de Persgroep (ter vervanging van TMG) en KIA (nieuw)

     

    Datagedreven fanmarketing

    De KNLTB is continu op zoek naar manieren om meerwaarde te creëren voor zowel zijn leden als voor tennisfans. Om onze achterban zo goed mogelijk te kunnen bedienen, is het van belang om over relevante data te beschikken. Deze data willen we op een juiste manier verzamelen met de benodigde toestemming.

    Met analyse van data uit de KNLTB fandatabase kunnen we actief inspelen op ontwikkelingen als de teruglopende ledenaantallen, nieuwe spelvarianten en digitalisering. De mogelijkheid om tennisleden en fans een (commerciële) aanbieding te kunnen doen, vormt in toenemende mate een belangrijke waardecomponent voor huidige en toekomstige partners van de KNLTB. De ledenraad heeft toestemming verleend om onder strikte voorwaarden data van KNLTB-leden beter te kunnen benutten.


    Esther Vergeer Foundation

    Met het partnership met de Esther Vergeer Foundation probeert de KNLTB om nog meer mensen aan het (rolstoel)tennissen te krijgen en van tennis te laten genieten. De focus ligt daarbij op kinderen en jongeren met een lichamelijke beperking. De Esther Vergeer Foundation maakt met het project 'Join the Club' (rolstoel)tennissen bij een tennisvereniging mogelijk voor kinderen met een lichamelijke beperking. De foundation is inmiddels actief op achttien tennisverenigingen verspreid over Nederland en organiseert jaarlijks een tenniskamp voor kinderen en jongeren met een lichamelijke beperking. Daarnaast worden door Esther Vergeer Foundation sportrolstoelen ter beschikking gesteld en zorgen zij ervoor dat de vereniging voorbereid is om kinderen met een lichamelijke beperking een plezierige en veilige plek te bieden bij de vereniging.

     

    Tennisser van het Jaar gala

    Kiki Bertens en Robin Haase zijn verkozen tot de beste Tennissers van het Jaar 2017. In Rotterdam ontving Kiki Bertens de Schaal uit handen van Betty Stöve. Robin Haase kreeg voor de vierde keer in zijn loopbaan de Richard Krajicek Award. De Tennisser van het Jaar Awards zijn een initiatief van De Telegraaf in samenwerking met de KNLTB. Ook werden deze avond de beste rolstoeltennisser en het grootste talent in het zonnetje gezet. De Esther Vergeer Award voor Rolstoeltenniss(t)er van het Jaar is gewonnen door Diede de Groot. De Zwarte Tulp voor Talent van het Jaar ging naar Ryan Nijboer.