Home

    Jaarverslag 2017

    Communicatie

    Als startpunt en aanjager van de tennissport in Nederland speelt de KNLTB een belangrijke rol in het verbinden van tennisverenigingen, tennisleraren, individuele leden, vrijwilligers, commerciële partijen en gemeenten. Met onze communicatie via verschillende (online) kanalen inspireren, faciliteren en motiveren we hen en maken mensen enthousiast om (meer) te gaan tennissen.

    Social media

    Voor het promoten van tennis en het enthousiasmeren van tennissers en tennisfans maakt de KNLTB gebruik van een aantal social media-kanalen. Op Facebook, Twitter en Instagram wordt dagelijks relevante content gedeeld in de vorm van artikelen, foto’s, aantrekkelijke visuals en video’s.

    In 2017 maakten de social media-accounts van de KNLTB een mooie groei door. De Facebookpagina van de KNLTB sloot  2017 af met ruim 32.500 volgers, de Tenniskids Facebookpagina met ongeveer 7.500 volgers en de Instagrampagina eindigde het jaar met 4.750 volgers. De social media-accounts kregen er in 2017, net als in de voorgaande jaren, dan ook een groot aantal volgers bij. Vooral de Facebookpagina’s groeide in dat opzicht snel.

    In 2017 lanceerde de KNLTB ook het nieuwe online platform Tennis.nl. Onderdeel van dit platform zijn ook specifieke social media-accounts voor Tennis.nl: een Facebookpagina, een Twitteraccount en een Instagramprofiel. Alles bij elkaar hebben deze accounts nu zo'n 3.000 volgers, de verwachting is dat dit in 2018 flink zal gaan toenemen.

    In vergelijking met voorgaande jaren is in 2017 nog nadrukkelijker ingezet op betaalde content. Zo is er via advertenties op Facebook en Instagram promotie gemaakt voor bijvoorbeeld het spelen van competitie, Tenniskids, Tennis Credits en de opleiding voor tennisleraar. Met de advertenties op social media is de KNLTB in staat om niet alleen zijn volgers, voornamelijk bestaande uit leden en tennisfans, maar ook een veel bredere doelgroep te bereiken. Zo wordt ook de positie van de KNLTB op social media steeds sterker.

     

    Websites KNLTB 

    In 2017 zijn de diverse websites van de KNLTB uitstekend bezocht. De meest bezochte website is www.knltb.nl, in 2017 goed voor meer dan één miljoen unieke bezoekers. Daarmee is het de grootste tenniswebsite van Nederland. Bezoekers vinden op www.knltb.nl eenvoudig hun weg naar uitslagen van de verschillende KNLTB competities, het belangrijkste Nederlandse tennisnieuws, hun eigen spelersprofiel, de verenigingszoeker en veel meer.

    Centrecourt.nl, het digitale platform voor verenigingsfunctionarissen en tennisleraren, wordt steeds beter zocht door deze doelgroep met gemiddeld 14.000 bezoekers per maand. Er is een sterke combinatie met de tweewekelijks verstuurde digitale nieuwsbrief en het Centre Court Magazine dat drie keer per jaar wordt uitgegeven.

    Ouders van tennissende kinderen kunnen voor nieuws, toelichting en praktische informatie terecht op Tenniskids.nl. Zij vinden hier zaken als wedstrijddata, het wedstrijdaanbod en uitleg over de Tenniskidskleuren. Voor ouders die nog overwegen om hun kind te laten tennissen, is hier algemene informatie beschikbaar over Tenniskids en is ook te vinden welke clubs Tenniskids aanbieden.

    Tevens is in 2017 een nieuwe website toegevoegd aan het online landschap van de KNLTB: Tennis.nl. Via Tennis.nl zal de KNLTB Nederlanders die nog niet (regelmatig) tennissen gaan bewegen dit wel te gaan doen. Onder andere doormiddel van mooie tennisverhalen uit heel het land, het promoten van de grote tennisevenementen in ons land en een uitgebreide verenigingszoeker.

    KNLTB.Club en de KNLTB ClubApp

    Nadat het ledenadministratiesysteem KNLTB.Club en de KNLTB ClubApp in 2016 zijn gelanceerd, hebben in 2017 veel clubs de stap naar deze producten gemaakt. Ruim 1.300 clubs maken ondertussen gebruik van KNLTB.Club waar het afgelopen jaar veel nieuwe functionaliteiten aan zijn toegevoegd.

    KNLTB.Club maakt het administratieve leven voor verenigingsfunctionarissen een stuk makkelijker. Zo beschikken ledenadministrateurs over een gemakkelijk te gebruiken systeem dat op ieder (mobiel) apparaat werkt, penningmeesters besparen zeeën van tijd bij het factureren van hun leden en voorzitters krijgen meer inzicht in de ledenopbouw van hun club.

    Verder kunnen clubs via KNLTB.Club ook een moderne clubwebsite afnemen en voldoet de bardienstplanner nu aan de meeste eisen van de gebruikmakende clubs. Tot slot fungeert KNLTB.Club als beheersysteem voor het nieuwe KNLTB Afhangbord dat nu bij elke honderden verenigingen in gebruik is.

    Haast onlosmakelijk verbonden met KNLTB.Club is de KNLTB ClubApp. In 2017 zijn er ruim 400 clubs die gebruikmaken van de ClubApp. Voor leden én verenigingen biedt de ClubApp grote voordelen. Het stelt gebruikers in staat om gemakkelijk op de hoogte te blijven van het clubnieuws en de clubagenda, leden kunnen eenvoudig speelmaatjes zoeken en indien de club beschikt over het Afhangbord, kan er vanuit de ClubApp simpel een baan worden gereserveerd.

    Aan de ClubApp worden  in 2018 nog meer functionaliteiten toegevoegd om de app nóg waardevoller en interessanter te maken voor clubs en leden en uiteindelijk uit te laten groeien tot dé app voor tennissend Nederland. 

     

    CentreCourt magazine 

     

    PR

    Met aansprekende PR-campagnes brengen we de tennissport en de KNLTB bij een breder publiek onder de aandacht. Dit doen we door de zichtbaarheid van tennis en de KNLTB in de niet-traditionele (sport)media vergroten. We trekken hierbij gezamenlijk op met onze commerciële en maatschappelijke partners om ons bereik verder te vergroten.

    In 2017 hebben we met een tennisspecial van de LINDA, Tennistalks en advertorials op Linda.Nieuws gericht op tennis en lifestyle zo’n drie miljoen personen bereikt, waaronder met name vrouwen in de leeftijdscategorie 20 – 49 jaar. Ook de successen van de Nederlandse Fed Cup en Davis Cupteams in 2017 hebben geresulteerd in veel aandacht van de landelijke (sport)media. De KNLTB heeft een actieve rol gespeeld in het aanjagen van deze media-aandacht.